A rational choice theory of journalism

26 11 2008

Lovely, interdisciplinary paper in the latest issue of Journalism. Arguing that “journalists have a high self-interest at stake when selecting, producing, and disseminating news” (p. 673), authors Susanne Fengler and Stephan Ruß-Mohl turn to rational choice theory to explain ongoing changes in journalism.

In recasting journalists as rational actors, the authors point to the importance of non-material rewards (e.g. clout) to journalists, external effects of media competition (from ‘media frenzies’ to ‘PR subsidies’) and asymmetries in source-media interaction.

One area in which the self-interest of journalists becomes particularly evident is during story meetings. Together with my trusted colleague and fellow blogger Ellen Van Praet, we’re currently analyzing transcripts of such story meetings to see how journalists negotiate authorship, objectivity, newsworthiness but also status, expertise and authority.

Fengler, Susanne and Russ-Mohl, Stephan (2008). Journalists and the information-attention markets: Towards an economic theory of journalism. Journalism 9 (6): 667-690. DOI: 10.1177/1464884908096240

Advertisements

Actions

Information

2 responses

3 12 2008
ddries

Hey Tom, interessante opwerping.

Ik werk momenteel over vertekening in de media. De stelling die hier gehuldigd wordt is dat de journalist een bron is van vertekening, omdat hij zijn eigen nut maximeert (en daar zit bijvoorbeeld roem in) en niet het lezersplezier. Ook Baron wijst op het journalistenkorps als oorzaak van de linkse vertekening in de Verenigde Staten: doordat de meeste journalisten progressief zijn, is een linkse journalist aanwerven goedkoper.

Ik geloof niet zo in die aanbodverklaring. (Slechte narcistische journalisten worden buitengekieperd omdat ze de winst bedreigen.) Veel belangrijker is de vraagvertekening: doordat lezers eerder het ene dan het andere willen lezen, zal dat ene vaker opgenomen worden dan het andere. Een interessante (empirische) paper hierover is: “What Drives Media Slant? Evidence from U.S. Daily Newspapers” van Gentzkow en Shapiro.

Bij gelegenheid zal ik op mijn een keer een stukje schrijven over mijn werk over mediavertekening.

3 12 2008
Tom Van Hout

Dag Dries,

Bedankt voor je reactie. Mediavertekening is een evergreen maar daarom niet minder interessant. Empirisch wel geen klein bier. Ik kijk alavast uit naar jouw analyses hierover.

Ik denk niet dat Fengler & Russ-Mohl hun rationele actor theorie opwerpen om specifiek mediabias (if any) te verklaren. Ik vind in hun paper eerder een bijkomend model om agency te analyseren binnen een institutionele context.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: